Nova Electric Racing: Europees kampioen 2017 in MotoE competitie

Het studententeam van de TU Delft heeft in het weekend van 7-8 oktober de eerste plek van het Europese elektrische kampioenschap van de MotoE behaald. De zelf ontworpen en gebouwde elektrische race motorfiets is speciaal ontwikkeld voor de races van deze unieke competitie. Na de drie race weekenden kan de eerste plek gevierd worden!

Het team

Een groep van 14 studenten vormt het team achter Nova Electric Racing. Samen hebben zij afgelopen jaar alles gegeven om een competitieve motor te bouwen voor de MotoE competitie. Van het managen van het team, tot het ontwerpen, bouwen en racen van een motorfiets, alles moet perfect zijn om een eerste plek te behalen. In de D:DREAMhal van de TU Delft, waar ze met een aantal andere studententeams de ruimte en vrijheid krijgen om dit te ontwerpen en bouwen, ligt het hoofdkwartier van het Delftse team. Onze rijder, Casper Voogt, is een voormalig teamlid die na zijn Nova-tijd het raceteam “El Pollo Loco” heeft opgezet en ons naast zijn ervaring als rijder ook enthousiast meehelpt met de afstelling van de motorfiets.

Techniek

Hoewel de elektromotor een stuk lichter is dan de klassieke verbrandingsmotor, is de grootste uitdaging het gewicht en de plaatsing van het accupakket. De in totaal 200kg wegende motorfiets heeft een continu vermogen van 140kW (190 pk) en een koppel van meer dan 500Nm op het achterwiel. Al met al houdt de motor het in een race zo’n 40 kilometer vol. Door het frame en de achterbrug zelf te ontwerpen, was het mogelijk om efficiënt ruimte te creëren voor het accupakket en elektronica. Daarnaast zorgt ook de zelfgeproduceerde koolstofvezel zitting en kuipdelen voor een flinke gewichtsbesparing.

MotoE

De MotoE competitie is speciaal in het leven geroepen om innovatie in elektrische motorfietsen een podium te bieden. Zowel studententeams als bedrijven doen mee met de competitie om vanaf het begin met deze ontwikkelingen bezig te zijn. Dit jaar zijn de races gehouden op het circuit van Anglesey, Pembrey en als afsluiter het voormalig MotoGP circuit Donington Park. Om de potentie van de elektrische motoren te tonen, is het dit jaar mogelijk geweest om tijdens de weekenden met een verbrandingsklasse mee te doen. Hierbinnen had de MotoE haar eigen klassement. Op de eerste twee circuits heeft het team meegereden met 400cc motorfietsen, en daar in de kopgroep mee weten te komen. Op Donington Park was het voor de competitie mogelijk om met de 600cc klasse mee te rijden. Startend uit de pitstraat, heeft het team van de laatste plek een veelbelovende finish in het middenveld weten te behalen.

Foto: Nova Electric Racing